sunnuntai 25. tammikuuta 2015

"Halpuuttaminen" provosoi tarkoituksella

Halpuuttaminen on ollut viikon sana. S-ryhmän markkinointiviestinnän osastolla varmasti taputellaan työkavereita selkiin oikein urakalla. Se, joka keksi puhua nimenomaan halpuuttamisesta, saa varmaan ison tulosbonuksen.

Ai miksi?

No siksi, että se toimii. Ne, jotka eivät kielestä niin välitä, ovat vain tyytyväisiä, kun hinnat laskevat. Me, jotka välitämme, provosoidumme ja alamme miettiä, mitä ihmettä tuollainen sana kielessämme nyt tekee.

Some laulaa halpuuttamista, kun kaikilla on asiaan mielipide. Ja niin nekin, jotka välttyvät perinteiseltä markkinointiviestinnältä, tulevat kuulleeksi siitä, että Prismasta saa sika-nautaa halvemmalla kuin ennen.

En usko, että kukaan valitsee ruokakauppaansa sen mukaan, minkä kaupan mainoksissa käytetään miellyttävintä kieltä. Siksi sillä ei olekaan väliä, että monia ärsyttää. Koska kun ihminen ärsyyntyy, hän jakaa tunteensa lähipiirilleen - ja somessa seuraajilleen. Niin se viesti kulkee.

Mitäs minä nyt sitten teinkään? Kannoin korteni kekoon, enkä taida edes hävetä. Noin menestyksekäs pöhinän luominen ansaitseekin kiitoksensa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti